13:35 گرينويچ - جمعه 11 ژوئيه 2008 - 21 تیر 1387 - بی بی سی

قربانیان حمله هوایی به شرق افغانستان 'غیرنظامی بودند'

نتایج تحقیقات دو حادثه در ولایت های ننگرهار و کنر در شرق افغانستان نشان می دهد که کشته شدگان این رویدادها افراد غیرنظامی بوده اند.

برهان الله شینواری، معاون مجلس سنا و رئیس هیئت تحقیق می گوید در حمله نیروهای ائتلاف به مراسم عروسی در ولایت ننگرهار ۴۷ تن کشته شده و نه تن دیگر زخمی شده اند.

به گفته آقای شینواری بیشتر قربانیان این حادثه زنان و کودکان بوده و هیچ رابطه ای با طالبان نداشته اند.

آقای شینواری گفت: "نیروهای ائتلاف ادعا داشتند که در این حمله ده تن از افراد طالبان و القاعده را کشته اند؛ ما این ادعا را مطلقاً رد می کنیم و در این حمله بیشتر زنان، کودکان و مردمان بی گناه و غیرنظامی شهید شده اند."

او افزود: "مجموعاً ۴۷ نفر کشته شده و نه تن دیگر زخمی شده اند. ما مجروحان را در شفاخانه (بیمارستان) عیادت کردیم و اجساد شهدا را در محل دیدیم."

آقای شینواری در گفتگویی با بی بی سی از دولت افغانستان خواست عاملان "عملیاتهای غیرمسئولانه" را به دادگاه بکشاند و از ادامه چنین رویدادها جلوگیری کند.

آقای شینواری هشدار داد در صورتی که به این خواست اعضای هیئت توجهی نشود و این گونه حملات تکرار شود، واکنش جدی از خود نشان خواهند داد.

نیروهای ائتلاف پیش از این گفته بودند که در این حمله یک گروه مسلح را هدف قرار داده اند.

نتن پیری، سخنگوی ائتلاف در پایگاه نظامی بگرام کشته شدن افراد غیرنظامی را در این حمله نمی پذیرد، اما می گوید که تحقیقات را در این مورد آغاز کرده اند.

سخنگوی نیروهای ائتلاف گفت: "کشته شدن هر غیرنظامی غم انگیز است. من اطمینان می دهم که افراد غیرنظامی هرگز هدف قرار نگرفته اند و نیروهای ما تلاش دارند تا از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند.

او گفت: "نیروهای ائتلاف در مورد این حادثه- که به تاریخ ششم ماه جولای (ژوئیه) رخ داد- تحقیق می کنند. من نمی توانم در مورد نکات مشخص و جزئیات این تحقیقات (تحقیقات هیئت تحقیق) چیزی بگویم."

از سوی دیگر محمد امین نورستانی، رئیس اداره حقوق وزارت دفاع افغانستان- که حادثه حمله هوایی نیروهای بین المللی یاری امنیتی (آیساف) در ولایت نورستان را بررسی کرده- می گوید در این حمله دست کم ۱۷ غیرنظامی کشته شده و ۹ تن دیگر زخمی شده اند.

کشته و زخمی شدگان حمله روز پنجشنبه (۱۳ سرطان/تیر) کارمندان یک درمانگاه و ساکنان ولایت های کنر، نورستان و ننگرهار بودند.

به گفته آقای نورستانی، این حمله پس از آن صورت گرفت که یک پایگاه نیروهای آیساف در محل مورد حمله مخالفان مسلح قرار گرفت.

به گفته آقای نورستانی نیروهای آیساف این افراد را به ترک محل هشدار داده بودند، اما هنگامی که آنان می خواستند به موترهای (خودروهای) خود سوار شوند، مورد حمله قرار گرفتند.

تا اکنون نیروهای آیساف در این مورد اظهار نظری نکرده اند.

دولت افغانستان بارها از تلفات غیرنظامیان در حملات نیروهای خارجی در این کشور انتقاد کرده و در آخرین مورد رئیس جمهور افغانستان گفته است که کشتار غیرنظامیان در عملیات های نظامی غیر قابل تحمل است.